- 24 lis, 2014
Opis materiału
Opis:
Outplacement:
często mylony jest z samym pośrednictwem pracy,obejmuje wiele aspektów:
a)wsparcie psychologiczne: Doradcy pomagają uczestnikom poradzić sobie ze swoimi emocjami i skupić się na znalezieniu wyjścia z trudnej sytuacji
b)analizę predyspozycji uczestnika: Pozwala nam na lepsze poznanie siebie, swoich możliwości, zdolności, mocnych i słabych stron. Stanowi podstawę do budowania planów na przyszłość
c)planowanie dalszej drogi zawodowej: Działania, które planuje się wraz z doradcą, dotyczą możliwości podwyższania kwalifikacji, zmiany zawodu, poszukiwania pracy w starym zawodzie lub też zakładania własnej działalności gospodarczej
d)przekazanie umiejętności poruszania się na rynku pracy: osoby zwalniane do tej pory cały czas pracowały, nie miały więc potrzeby poruszania się po rynku pracy
e)pomoc w przygotowaniu dokumentów aplikacyjnych oraz rozmowy kwalifikacyjnej: przygotowanie do walki z rynkiem pracy obejmuje także prezentację samych uczestników. Każdy poszukujący pracy musi umieć zaprezentować się zarówno w formie pisemnej jak i bezpośredniej rozmowy
f)szukanie odpowiednich firm i ofert pracy: osoby zajmujące się na co dzień rynkiem pracy, pomagają dotrzeć do odpowiednich ofert dla każdego uczestnika zalety: niezależnie od przyczyny, utrata pracy dla każdego jest trudnym doświadczeniem i pociąga za sobą konieczność odnalezienia się na rynku pracy rynek ten rozwija się obecnie bardziej dynamicznie niż kiedykolwiek wcześniej: nowe zawody, nowe przedsiębiorstwa, wyższe wymagania, inne kompetencje wymagane przez pracodawców
E-rekrutacja względem pracodawcy:
Zalety:
niski koszt rekrutacji dla pracodawcy,
dużo aplikacji na jedną ofertę pracy czyli możliwość wyboru najodpowiedniejszego kandydata,
koniec problemów z powierzchnią reklamową,
umieszczenie oferty na kilka tygodni w jednym z wiodących portali rekrutacyjnych.
Wady:
brak wzrokowego kontaktu pomiędzy pracodawcą, a pracownikiem,
fakt, że pracodawca i pracownik nie spotykają się ze sobą,
miękkie kryteria doboru pracowników na stanowisko.
E-rekrutacja względem pracownika:
Zalety:
łatwy i szybki kontakt pomiędzy kandydatem a firmą (poczta elektroniczna, telefon),
większa ilość zamieszczanych ofert,
aktualność oferty.
Wady:
brak wzrokowego kontaktu pomiędzy pracownikiem, a pracodawcą,
fakt nie spotykania się pracownika z pracodawcą,
większa ilość zgłoszeń na daną ofertę pracy.
Wynagrodzenie minimalne (płaca minimalna) stanowi kwotę wynagrodzenia, poniżej której nie można opłacać pracownika zatrudnionego w pełnym wymiarze czasu pracy. Stosowanie płacy minimalnej jest usankcjonowane przez Międzynarodową Organizację Pracy (Konwencja z 1928 roku). Cele stosowania płacy minimalnej: wyeliminowanie wykorzystywania pracowników, wyeliminowanie nieuczciwej konkurencji prowadzonej przez drastyczne obniżanie płac, podwyższanie płac zgodnie ze wzrostem gospodarczym.
Wewnętrzny rynek pracy:
Zalety
– niższe koszty,
– lepsza znajomość kandydatów i mniejsze ryzyko błędnego obsadzenia stanowiska pracy,
– wzmacnianie motywacji do pracy zatrudnionych pracowników,
Wady:
– ograniczony wybór,
– ograniczona elastyczność pracowników do podejmowania nowych zadań,
Zewnętrzny rynek pracy:
zalety:
– znaczne pole wyboru
– zwiększenie elastyczności zatrudnienia (nowi pracownicy na nowych warunkach)
– podniesienie potencjału ZL (nowi, kreatywni pracownicy)
– Poprawa SM nabór zewnętrzny rp
wady:
– wyższe koszty,
– większe ryzyko popełnienia błędów przy doborze,
– dodatkowe działania dla szybkiej adaptacji do pracy,
– demotywujący wpływ na zatrudnionych,
SFZ - standardowe /typowe zatrudnienie pracownika opiera się na umowie o pracę na czas nieokreślony, w pełnym wymiarze czasu pracy.
* rodzaje umów o pracę:
- umowa na okres próbny,
- umowa na czas określony (w tym umowa na zastępstwo),
- umowa na czas wykonywania określonej pracy,
- umowa na czas nieokreślony
NFZ - określane są jako niestandardowe, nowe, nietypowe lub szczególne. Mają duże znaczenie dla pracodawców chcących obniżyć koszty pracy i chcących uelastycznić wykonywanie zadań przez pracowników.
Przykłady:
-leasing pracowniczy, tj. zatrudnienie pracowników tymczasowych przez agencje pracy tymczasowej
–Job-sharing, czyli podział stanowiska pracy
- Work-sharing, czyli podział pracy -współpracę na podstawie umów zlecenia lub umów o dzieło
- samozatrudnienie (kontrakt menedżerski)
- powierzanie pracy do wykonania w domu (praca nakładcza, telepraca)
- praca na wezwanie
- zatrudnienie osoby bezrobotnej na podstawie umowy stażowej
- zatrudnienie w niepełnym wymiarze czasu pracy (nowe systemy czasu pracy - skrócony tydzień pracy, praca weekendowa),
-outsourcing.
Korzyści NFZ i EFOP
* dla pracodawcy:
- obniżenie kosztów i poprawa struktury kosztów
- elastyczne planowanie zatrudnienia
- efektywniejsze dopasowanie zatrudnienia do celów i kondycji przedsiębiorstwa
-dopasowanie zatrudnienia do oczekiwań klientów
- brak stałych zobowiązań wobec pracowników
- łatwiejsze rozstawanie się z pracownikiem
* dla pracownika:
- zwiększenie szansy podjęcia pracy dla grup szczególnie zagrożonych bezrobociem - także dla osób zamieszkujących z dala od dużych ośrodków miejskich, gdzie są małe możliwości znalezienia pracy
- szansa na rozwój sektora usług w polskiej gospodarce.
System kafeteryjny - polega na tym, że sposób „wypłaty” części wynagrodzenia może być indywidualnie wybrany przez samego pracownika z listy proponowanej przez przedsiębiorstwo (kafeteria). System kafeteryjny należy do innowacyjnych metod wynagradzania pracowników. Z powodu wysokich kosztów zastosowania jest on rzadko wykorzystywany w firmach. Polega on na podziale wynagrodzenia na dwie części: wypłacaną w formie pieniężnej oraz część przyjmująca postać dóbr i usług tak rzeczowych jak i finansowych. Najczęściej pracownik ma możliwość wyboru składników kafeterii, z pośród szeregu usług i dóbr jakim są miedzy innymi: dodatkowy płatny urlop, wypłaty gotówkowe, dodatkowe ubezpieczenie, wejściówki do centrum sportowego, skrócony tydzień pracy, opłata za wybrane dodatkowe szkolenie, bon na zakupy, nabywanie produktów firmy po niższych cenach itp.
Kometa kadrowa: przyjęty pracownik informuje o warunkach pracy i płacy, „przyciąga” swoich znajomych, osoby, z którymi miał/ma kontakt zawodowy i osobisty. Firma może wówczas nie podejmować żadnych działań rekrutacyjnych a jedynie związane z doborem.
Czynniki behawioralne : ograniczona racjonalność, zadowalanie się, koalicje, intuicja, narastanie zaangażowania, skłonność do ryzyka, etyka indywidualna
Kryteria oceniania pracowników – kryteria behawioralne - stosuje się je w ocenianiu pracowników głównie w celach ewaluacyjnych.
Przykłady:
dyspozycyjność;
gotowość do doskonalenia zawodowego,
zaangażowanie się w realizację zadań,
lojalność,
profesjonalizm w działaniu,
przestrzeganie dyscypliny pracy i dyscypliny technologicznej,
uczciwość,
wytrwałość i systematyczność,
stosunek do klientów, przełożonych i współpracowników.
Kompetencje:
kompetencje ogólne i szczegółowe
Kompetencje ogólne (uniwersalne) odnoszą się do wszystkich ludzi pracujących w jakimś zawodzie (np. menedżerów), albo są ogólne w dla całej organizacji. Szczegółowe obejmujące kategorie zawodowe np. menedżerowie, specjaliści, handlowcy itp., albo odnoszące się do poszczególnych funkcji),
kompetencje progowe i dotyczące działania
(kompetencje wymagane na danym stanowisku, te kompetencje nie implikują podziału na osoby uzyskujące lepsze i gorsze wyniki),
kompetencje bazowe i wykonawcze (często są określane mianem podstawowych dyspozycji, stanowią one bazę dla innych, jedną z nich jest np. sumienność, czy kultura osobista),
kompetencje różnicujące (model kompetencji różnicujących opiera się na zbadaniu, które zachowania różnią pracowników uzyskujących dobre wyniki, od osób mniej skutecznych w działaniu),
kompetencje zawodowe (to dyspozycje w zakresie wiedzy, umiejętności i postaw, pozwalające na realizację zadań zawodowych na odpowiednim poziomie).
Bioanaliza przeprowadzana jest w celu doboru.
Prognozowanie o bazie zerowej to technika planowania.
Rekrutacja pełni funkcję: informacyjną, motywacyjną, wstępnej selekcji.
Koszyk zadań – inaczej In-basket. Uczestnik wciela się w rolę menedżera; dostaje koszyk z korespondencją i ma za zadanie podjęcie w określonym czasie właściwych decyzji dotyczących poszczególnych notatek, listów, raportów. Zadanie ma na celu sprawdzenie samodzielności, umiejętności podejmowania decyzji pod presją czasu, organizacji pracy, oraz delegowania zadań.
Funkcje wynagrodzenia: dochodowa, motywacyjna, kosztowa, społeczna, informacyjna.
Techniki relatywne pełnią funkcję oceniania (sposób zbierania, rejestrowania oraz analizowania informacji będących podstawą oceny, dokonywana na podstawie porównywanych pracowników).
Pracownik: osoba, która w danej chwili pozostaje w stosunku pracy, bez względu na szczególny sposób powstania tego stosunku, pracownikiem może być każda osoba z wyjątkiem tych, które nie osiągnęły wymaganego prawem wieku, bądÂĽ nie są dopuszczone do świadczenia pracy ze względu na stan zdrowia.
Pracodawca: jednostka organizacyjna, niezależnie od tego, czy posiada osobowość prawną oraz osoba fizyczna, jeżeli zatrudnia pracowników, cechy pracodawcy :odrębność organizacyjna i wyposażenie w środki materialne, uprawnienie do samodzielnego zatrudniania pracowników możliwość dysponowania środkami pieniężnymi
Umowa na okres próbny: może być podpisana przed zawarciem każdej z umów, może być jednak zawarta tylko raz z tym samym pracodawcą,2 tygodnie dla większości pracowników, 3 miesiące dla pracowników zatrudnionych na stanowiskach samodzielnych, kierowniczych i związanych z odpowiedzialnością materialną, jej celem jest sprawdzenie przydatności pracownika do wykonywania powierzonych obowiązków przez dłuższy czas,
Umowa na czas określony: umowa terminowa, w treści umowy podana jest konkretna data jej rozwiązania (np. 2 dni czy 2 lata) ,umowę na zastępstwo można zawrzeć tylko na czas z góry określony, obejmujący okres usprawiedliwionej nieobecności zastępowanego pracownika
Umowa na czas wykonywania określonej pracy: *nie zawiera daty ani terminu rozwiązania umowy (dopóki nie nastąpi wypowiedzenie albo wygaśnięcie z innych przyczyn), umowę o prace na czas nieokreślony można wypowiedzieć (trzeba podać przyczynę),okresy wypowiedzenia wynoszą: 2 tygodnie - jeżeli pracownik był zatrudniony krócej niż 6 miesięcy ,miesiąc - co najmniej 6 miesięcy,3 miesiace- co najmniej 3 lata
Leasing pracowniczy: wykorzystywanie w przedsiębiorstwie pracowników należących do zespołu pracowniczego firmy zewnętrznej, zatrudnienie przez agencję pracy tymczasowej, niezbyt często stosowane przez firmy a wysoko akceptowana przez pracowników, Firma zajmująca się leasingiem pracowniczym przejmuje większość obowiązków pracodawcy wynikających z prawa
pracy, jej obowiązki: rozliczanie i wypłacanie pensji, sprawdzanie poziomu absencji, ubezpieczanie zatrudnionych
Job-sharing: dwóch lub więcej pracowników zatrudnionych w niepełnym wymiarze czasu pracy dzieli między siebie jedno stanowisko pracy, najczęściej każdy z pracowników wykonuje pracę tylko w niektóre dni tygodnia, wynagrodzenie i inne świadczenia należne pracownikom są dzielone proporcjonalnie, sposób na uniknięcie zwolnień
Work-sharing: grupa pracowników godzi się na redukcję ich godzin pracy (i związanego z tym wynagrodzenia) w celu uniknięcia zwolnień w pracy( praca zostaje w ten sposób podzielona między większą liczbę pracowników ,popularny w Europie sposób na obniżenie kosztów pracy w sytuacji kryzysu firmy i ma charakter przejściowy
,stosowany do momentu, kiedy sytuacja pracodawcy poprawi się do tego stopnia, że pracownicy będą mogli powrócić do systemu pracy w pełnym wymiarze
Współpraca na podstawie umów zlecenia: przyjmując zlecenie zobowiązujesz się do wykonania na rzecz zamawiającego (zleceniodawcy) określonej pracy, w określonym terminie, za określone wynagrodzenie (choć możecie się też umówić na nieodpłatne wykonanie pracy), przepisy nie określają czasu, w jakim musi być wypowiedziana taka umowa, każda strona może to zrobić w dowolnym czasie
Współpraca na podstawie umów o dzieło: to tzw. umowa rezultatu, czyli zobowiązanie do wykonania określonego w niej dzieła(np. napisanie
książki, czy wybudowanie domu), może w niej być określony termin wykonania pracy, taka umowa ulega rozwiązaniu po spełnieniu świadczeń obu stron, czyli po wykonaniu pracy i zapłaceniu za nią
Samozatrudnienie: forma zatrudnienia niepracowniczego, opartego na umowie cywilnoprawnej, samodzielny podmiot prowadzący działalność gospodarczą świadczy usługi ,samozatrudniony jest przedsiębiorcą i nie stosuje się wobec niego przepisów prawa pracy, ale prawo cywilne
Praca nakładcza: inaczej umowa o pracę chałupniczą, coś pośredniego między umową o pracę a umową o dzieło (tu też ważny jest rezultat)( istotne w niej jest to, że wykonawca nie musi świadczyć pracy osobiście, sam organizuje sobie czas pracy i warsztat, umowa taka może być zawierana nawet na kilka lat (to zbliża ją do umów o pracę) polega na wytwarzaniu przez wykonawcę przedmiotów lub ich części z powierzonego materiału albo na świadczeniu usług na polecenie i rachunek zlecającego
Praca na wezwanie oraz praca na telefon: umożliwia pracodawcy wezwanie pracownika do świadczenia pracy w dowolnym momencie, często jest oparta na kontrakcie określającym warunki zatrudnienia lub umowie zawierającej należności oraz zobowiązania zarówno ze strony pracodawcy jak i pracownika
Zatrudnienie osoby bezrobotnej na podstawie umowy stażowej: korzystną formą
pozyskania i sprawdzenia pracowników bez konieczności nawiązywania stosunku pracy, stażystę kieruje urząd pracy i w dalszym ciągu osoba ta ma status osoby bezrobotnej outsourcing: przekazanie określonego zakresu prac poza firmę (np. działu kadr czy księgowości) ta forma jest kosztowo korzystna dla pracodawcy szczególnie przy długoterminowym zleceniu prac całych komórek organizacyjnych, ta forma jest kosztowo niekorzystna w przypadku okresowej nieobecności poszczególnych pracowników, spowodowanej np. zwolnieniem chorobowym czy wykorzystywaniem urlopów.
Przedmiot:
Zarządzanie kapitałem ludzkim
Kierunek:
Finanse i rachunkowość
Rodzaj materialu:
Notatki
Wykładowca:
Banaszyk
- Zaloguj się albo zarejestruj aby dodać komentarz