- 13 kwi, 2015
Opis materiału
Opis:
Psychologia rozwojowa- dziedzina nauki zajmująca się przebiegiem zmian zachodzących podczas rozwoju jednostki, bada także wpływ zachodzących zmian rozwojowych na funkcjonowanie rozwojowe jednostki.
Rozwoj- proces, który polega na dokonywaniu określonych zmian w organizmie, zaś zmiany te dokonują się podczas całego życia jednostki
Pytania na które odpowiada psychologia rozwojowa:
1. Jak wygląda przebieg zmian rozwojowych?
2. Z jakimi zmianami mamy do czynienia w poszczególnych okresach życia?
3. Czym charakteryzują się poszczególne zmiany rozwojowe?
4. Jaki kształtują się określone zmiany w poszczególnych okresach życia?
5. Jaki wpływ wywierają zachodzące zmiany rozwojowe na funkcjonowanie organizmu?
6. Jaki jest kierunek poszczególnych zmian rozwojowych?
7. Jak zmiany rozwojowe wpływają na zachowanie jednostki?
Obszary w rozwoju jednostki:
1. okres prenatalny- od poczęcia do narodzin
2. okres postnatalny- od narodzin do naturalnej(biologicznej) śmierci
 A) okres rozwoju progresywnego- od narodzin do 25 r.ż.
- zmiany biologiczne i fizjologiczne
- wzrost komórek organizmu
- rozwój organów wewnętrznych
- dynamiczny rozwój funkcji fizycznych ( mowa, myslenie,spostrzeganie)
a) okres noworodkowy- od narodzin do 28.d.ż.
b) okres niemowlęcy- 1-12 r.ż.
c) okres wczesnego dzieciństwa- 1-3 r.ż.
d) okres przedszkolny- 3-6 lub r.ż.
e) młodszy wiek szkolny- 6 lub 7 - 11 lub12 r.ż
f) okres dojrzewania- 11 lub 12 – 17 lub 18 r.ż.
g) okres młodzieńczy- 17 lub 18 – 20 lub 25 r.ż.
 B) Okres rozwoju optymalnego- 25-60 r.ż.
- każda jednostka osiąga pewien indywidualny poziom rozwoju
- osiąga się nowe umiejętności lub sprawności
- zachodzą zmiany w zachowaniu pod wpływem uzyskiwanych doświadczeń
 C) Okres regresu(starzenia się) – 65-śmierć
Kierunek zachodzących zmian jest odwrotnie proporcjonalny do zmian, które miały miejsce w czasie okresu progresywnego.
Teorie rozwojowe:
1) Natywistyczna- teoria ta zakłada, że wszelki rozwój, zachodzące zmiany i ich przebieg uwarunkowane są genetycznie. Dziedziczy się cechy po przodkach, a posiadany genotyp wywiera wpływ na jej rozwój.
2) Empiryczna- rozwój jednostki jest uwarunkowany przez środowisko ,w którym żyje dana jednostka.( środowisko geograficzne, społeczne, kulturowe)
3) Konwergencji- teoria 2 czynnikowa, która zakłada, że rozwój jednostki zależy zarówno od genotypu i środowiska w którym dana jednostka wzrasta, rozwija się i żyje.
4) Czteroczynnikowa:
 Dziedziczenie-> genotyp wzajemnie na siebie
 środowisko oddziałują
 Aktywność jednostki
 Procesy wychowania i nauczania
Koncepcja aktywności człowieka - zakłada, że rozwój jednostki polega na gromadzeniu przez nią określonych doświadczeń na co składają się 2 procesy:
1) Strukturyzacja- w wyniku życiowej aktywności jednostki powstają struktury biologiczne i psychiczne, które wiążą się z percepcją ( spostrzeganiem) docierających do jednostki informacji, które mają wpływ na rozwój narządu wzroku i słuchu.
 Strukturyzacja psychiczna:
- koncentracja
- myślenie
- pamięć i uwaga
2) Restrukturyzacja- proces przekształcania i doskonalenia się struktur
Model funkcjonowania organizmu ludzkiego z poziomu psychologii rozwojowej:
Model reaktywny- powiązany z koncepcją, która zakłada, że jednostka jest układem reaktywnym wykazującym reakcje na poszczególne bodźce, które są siłą sprawczą ludzkiej aktywności.
Model aktywny- zachodzące działania są sterowane ze pomocą otrzymywania informacji wewnętrznych i zewnętrznych. Przetwarza, interpretuje, zbiera i analizuje określone informacje i na ich podstawie tworzy nowe, które wpływają na jej aktywność.
ZABURZENIA ROZWOJU:
Zaburzenia rozwoju- mają bezpośredni związek z tempem i rytmem rozwoju. W przypadku zbyt wolnego lub zbyt szybkiego tempa rozwoju dochodzi do zaburzeń rozwojowych. Podobnie ma się rzecz z tempem rozwoju tzn. brak zmian w poszczególnych okresach powoduje zaburzenia rozwoju.
Stosunek wieku życia do wieku rozwojowego:
 Opóźnienie rozwoju- wiek życia > wiek rozwojowy
 Przyspieszenie rozwoju wiek życia < wiek rozwojowy
 Rozwój optymalny wiek życia = wiek rozwojowy
Kategorie zaburzeń:
 Proporcjonalne- jedna strefa działa w sposób nieprawidłowy, natomiast funkcjonowanie pozostałych sfer jest na poziomie dobrym( prawidłowym).
 Globalne- zarówno strefa psychiczna jak i fizyczna działają w sposób nieprawidłowy.
Przyczyny zaburzeń:
 Wewnętrzne- ich źródło tkwi w organizmie jednostki
 środowiskowe – ich źródło tkwi w szkodliwym wpływie otoczenia
Procesy mające wpływ na rozwój umysłowy:
 Myślenie- proces dzięki, któremu jednostka zauważa poszczególne relacje, związki, oraz zachodzące pomiędzy określonymi przedmiotami i zjawiskami zależności w danym środowisku społecznym.
 Inteligencja- zdolność do samodzielnego myślenia. Pozwala na utrzymanie stanu równowagi między określoną sytuacją o org. Jednostki.
 Diaget- wprowadza do inteligencji
 Organizacja- określone struktury, które wchodzą w skład pewnej całości.
 Adaptacja- przystosowanie
 Asymilacja- przyswojenie nowych informacji oraz włączenie ich z działanie jednostki.
ETAPY ROZWOJU INTELIGENCJI:
1) Inteligencja sensomotoryczna- od 2 r.ż.
Jednostka posiada orientację w rzeczywistości, zapoznaje się w charakterystycznymi cechami przedmiotów, ich różnicami oraz zależnościami pomiędzy nimi. Tutaj jest miejsce na kształtowanie się pojęć.
2) Inteligencja przedoperacyjna- 3-5 r.ż.
Jednostka zapoznaje się z czynnościami, symbolami, które opierają się na słowie. Zaczyna porozumiewać się z otoczeniem za pomocą języka. Zaczyna sobie uświadamiać pewne cechy np. wielkość. Nabywa umiejętność wartościowania i oceny( ktoś jest ładny lub brzydki)
3) Umiejetność przeprowadzania operacji konkretnych- 6-11 r.z.
Potrafi określić pojecie ilości( 1 to mało 200 dużo), określa klasę ( pleć-kobieta, meżczyzna; fotel- mebel)
4) Umiejętność przeprowadzenia operacji formalnych- 11-
Umiejętność myślenia logicznego, abstrakcyjnego i słownego.
FAZY ROZWOJU UMYSłOWEGO:
1) Myślenie senso-motoryczne- myślenie na poziomie prymitywnym, na poziomie zwierząt i małych dzieci( do 2 r.ż.)
2) Myślenie konkretno-wyobrazeniowe- myślenie za pomocą obrazów 3-7 r.ż.
3) Myślenie słowno-logiczne- umiejętność myślenia symbolicznego 7-12 r.ż
4) Myslenie hipotetyczno-dedukcyjne- umiejętność myślenia abstrakcyjnego > 12 lat
ROZWÓJ MOWY:
 Etapy rozwoju mowy :
1) Gruchanie- do ok. 2 m.ż. podczas tego okresu jednostka wydaje nieartykułowane dźwięki.
2) Gaworzenie- ok. 5 m.ż. pojawiają się artykułowane dźwięki często sylaby.
Pod koniec 1 r.ż. pojawiają się wyrazy.
3) Mowa właściwa- 11-12 r.ż. dziecko posługuje się pełnymi wyrazami.
ROZWÓJ SLOWNICTWA:
Po ukończeniu :
 1 r.ż. jeżeli rozwój przebiega prawidłowo Dziecko powinno rozumieć kilka słów i umieć je wypowiadać. ( ok. 10 słów)
 2 r.ż- 300-400 wyrazów
 koniec 3r.ż.- 1200-1400 słów. Zasób słów pozwala na porozumiewanie się ze światem.
Fazy słownictwa w okresie przedszkolnym:
 ok.5r.ż tempo rozwoju nieco spada a dziecko powinno znać ok. 5tys. Słów
 6-7 r.ż. rozwój językowy powinien być na poziomie dojrzałości szkolnej. Kończąc szkołę podstawową (14lat) ok. 10 tys. Słów.
ZABURZENIA W ROZWOJU MOWY:
 opóźnione gaworzenie- prawidłowość 5-7m.ż., zaburzenia związane są z zaburzeniami słuchu.
 opoźnienie w wypowiadaniu 1 słów- prawidłowo ok.1r.ż.
Przyczyny: wadu słuch, wady wypływające ze środowiska
 -II- zdań prostych- prawidłowo ok. 3r.ż.
 -II- zdań złożonych- pod koniec 3.r.ż
 zbyt dlugie używanie nieprawidłowych struktur gramatycznych-
w wieku ok. 4 lat dziecko może jeszcze popełniać błędy z zakresu koniugacji i deklinacji. Na początku wieku przedszkolnego musi być prawidłowa.
 Nieprawidłowe wypowiadanie dźwięku- bełkot ( ,, relanium”) – nieprawidłowe wypowiadanie ,,r” związane z zaburzeniami aparatu mowy.
 Seplenienie- artykułowanie ,,s”,, c” zamiast ,,cz”,, s” zamiast ,,sz”
 Przeplenienie- wypowiadanie zamiast ,,sz”,, s”
 Jąkanie lub zacinanie
Etiologia problemu-> problemy emocjonalne
MECHANIZMY ROZWOJU:
 Dojrzewanie- efektem tego okresu jest osiągnięcie pełnej prokreacji. Ma silny związek z procesem uczenia się.. Jednostka nie byłaby w stanie podjąć decyzji i uczeniu się gdyby nie osiągnęła określonego poziomu rozwoju. Na podstawie procesów biologicznych dojrzewanie ma charakter endogenny.
 Uczenie się- polega na zdobywaniu, modyfikacji i utrwalaniu określonych czynności. Działania te są podejmowane w skutek pewnego poziomu biologicznego. Na proces uczenia się wpływa otoczenie dlatego jednostka ma charakter egzogenny .
 Interioryzacja- przekształcenie się zewnętrznych i wewnętrznych czynności umysłowych.Jednostka przechodzi od działań ruchowych do działań umysłowych.
 Różnicowanie i integracja- za pomocą tych uzupełniających się procesów jednostka kształtuje swoje zachowanie
Przedmiot:
Psychologia rozwojowa człowieka
Kierunek:
Pedagogika
Rodzaj materialu:
Notatki
Wykładowca:
Pawlak Adam
- Zaloguj się albo zarejestruj aby dodać komentarz