- 02 Maj, 2018
Opis materiału
Opis:
DECENTRALIZACJA
Zdecentralizowaną, będziemy nazywać taką strukturę organizacyjną firmy, w której zarządzający niższego szczebla mają możliwość podejmowania autonomicznych decyzji.
Autonomia – stopień wolności w podejmowaniu decyzji
Subunit (jednostka podległa) – każda wydzielona część organizacji
Korzyści decentralizacji
1. Kreuje większą elastyczność (wrażliwość na potrzeby klientów, dostawców i pracowników jednostek
2. Prowadzi do szybszych przyrostów zysku poprzez szybsze podejmowanie decyzji przez menedżerów
jednostek
3. Podnosi motywację do pracy menedżerów jednostek
4. Pomaga menedżerom rozwija się i uczyć
5. Pozwala skupić się menedżerom na ich pracy odciążając zarząd w wielu aspektach działalności
Koszty decentralizacji
1. Może prowadzić do nieoptymalnych ze względu na cele organizacji decyzji
2. Prowadzi do nadmiernej koncentracji menedżerów niższego szczebla nad sprawami jednostek, a nie całej organizacji
3. Skutkuje duplikowaniem produkcji
4. Skutkuje duplikowaniem działań
Korzyści vs. koszty decentralizacji
– Z reguły decyzja o decentralizacji zapada oddzielnie dla każdej funkcji
– Badania pokazują, że europejskie firmy decentralizują decyzje w zakresie struktury produkcji i strategii marketingowy
– Centralizacji ulegają decyzje w zakresie długoterminowego finansowania działalności i
strategii optymalizacji podatkowej
– Im większa niepewność w otoczeniu firmy tym większe są spodziewane korzyści z decentralizacji
CENĄ TRANSFEROWĄ nazywamy cenę po której wydzielona w ramach organizacji jednostka „sprzedaje” swoje produkty lub usługi innej jednostce tej samej organizacji.
– Cena po której jest sprzedawany produkt generuje przychód dla jednej jednostki, a koszt dla drugiej
– Obie wielkości mają wpływ na wynik operacyjny obu jednostek
– Wynik operacyjny pomaga mierzyć osiągi danej jednostki wewnątrz organizacji
Produkt pośredni to produkt transferowany pomiędzy jednostkami tej samej organizacji
Ceny transferowe uproszczają proces analizowania informacji menedżerom niższego szczebla gdyż nie
muszą się oni koncentrować na wynikach firmy tylko swojej jednostki.
W idealnie skonstruowany systemie cen transferowych menedżer maksymalizując wynik swojej jednostki
optymalizuje osiągi całej organizacji.
Przedmiot:
Rachunkowość zarządcza
Kierunek:
Finanse i rachunkowość
Rodzaj materialu:
Notatki
Wykładowca:
# brak danych #
- Zaloguj się albo zarejestruj aby dodać komentarz