4 wpisów / 0 nowych
Ostatni wpis
Socjologia

Hej, jest tu ktos z wsb z Wrocławia i ma jakies skany/zdjecia egzaminow z socjologii z profesorem Majkutem ?;)

pytania z przed dwóch lat: etapy rozwoju cywilizacji wedlug giddensa, funkcjonalizm- glowne zalozenia i sopsob wyjasnienia przyczyn kryzysu gospodarczego

Połączony z 22.01.2016 21:04:
+NOTATKI:)

Koncepcje Fomma;1)każda jednostka ma wymierną wartość na rynku pracy,traktowana jest jako towar,dobro
na rynku pracy.Ważną rolę tu odgrywa wykształcenie i koneksje,kontakty.Równość szans życiowych nie jest do końca spełniona.Ważną rolę odgrywa czynnik ekonomi.2)Wartość jednostki na rynku pracy nie jest
determonowana przez cechy wewn,osobowość,ale istotniejsze są kryteria zewnętrzne(pewność siebie,styl
ubierania).Nowy model-pokazanie swojego indywidualizmu.Znalezienie pracy zależy od tego czy znajdzie się
człowiek w odpowiednium miejscu.

3fazy rozwoju ludzkości wg Comte'a;-teologiczna (iluzoryczna)-wszystkie
fenomeny były przypisywane bezpośredniemu i ciągłemu działaniu sił ponadnatur.-metafizyczna(abstrakcyjna)
-wszytskie zjawiska byly tłumaczone w oparciu o istnienie sił lub substancji abstrakcyjnej.-pozytywna(naukowa)-człowiek zrezygnował z pytań o sens świata i przyczynę zjawisk,ponieważ uznał że ludzki umysł nie moze pojąć wiedzy absolutn.Odtąd człowiek poznawał świat na zasadzie następstw i podobieństw.

Koncepcja anomii E.Durkheima-zwraca uwagę na dysfunkcjonalność norm jako instrumentów osiągania wartości społecznych.Człowiek w sytuacji anomii traci poczucie sensu życia,ponieważ nie może osiągnąć wartości znanymi sobie sposobami działania opartymi na normach.Zarówno normy jak i wartoscin społeczne są efektem socjalizacji czyl procesu uczenia się jednostki do życia społecznego.

Dyfuzja kulturowa;jest to proces polegający na wymianie elementów kultury pomiędzy różnymi społecz,spowodowany nierównomiernym rozwojem poszczeg społeczeństw.Dyfuzja kulturowa skraca naturalną drogę rozwoju społ.Przenikanie kultur dokonuje się poprzez kontakty między
jednostkami oraz przez kontakty miedzy instytucjami,wymianę handlową i rozbudowę środ transp.Tak wiec dyfucja ma bardzo duże znaczenie dla log,gdyby nie to nie rozwinął by się handel międzynarodowy,nie rozwinął by się tran na szeroką skalę.

Stratyfikacja społeczna-podział społeczeństwa na grupy,klasy,jest to pewien system rang,pozycji w społ,
uwarstwienie społecz.Jest cecha każdej społeczności.Kryteria wyróżniania klas mają przede wszystkim
char ekon jak np stan posiadania majątku.Klasa ma duży wpływ na zycie jednostki.Klasa średnia-białe
kołnierzyki,o miejscu w tej klasie decyduje wykształcenie,kwalifik jednostek i możliwość sprawowania
władzy nad innymi.Do tej klasu należą np nauczyciele.Sa to przede wszystkim usługi.Klasa średnia ma duży
wpływ na gospodarkę,ponieważ gosp rozwijająca sie to przede wszystkim usługi.Białe kolnierzyki uczą inne
jednostki umiejętności,które sami uprawiają,a które mozna przekazać i których można nauczać.

Funkcjonalizmzałozenia;-społ jest systemem składającym się z wzajemnie powiązanych częsci,z których każda pełni określoną funk,-system ulega zmianom ale w sposób stopniowy i rewolucyjny,-system dąży do zachowania ładu,-charakteryzuje się ujmowaniem społecz jako systemu utrzymywanego w stanie równowagi przez wew mechanizmy samoregulujące i wyjaśnieniem poszczególnych zjawisk społ przez wskazanie ich funkcji(wpływu,jaki mają na całość systemu społecznego).
Funkcjonalizm charakteryzuje się ujmowaniem społeczeństwa jako systemu utrzymywanego w stanie równowagi przez wewnętrzne mechanizmy samoregulujące i wyjaśnianiem poszczególnych zjawisk społecznych przez wskazywanie ich funkcji, tj. wpływu, jaki mają na całość systemu społecznego, w którego ramach występują, a zwłaszcza tego, jak przyczyniają się do jego przetrwania

Przekazywanie kultury odbywa się za pomocą socjalizacji,jest przekazywana z pokolenia na pokolenie a także innym zbiorowościom.Kultura ewoluuje, zmienia sie ciągle w czasie,każde pokolenie coś zmienia bądź dodaje cos od siebie,czego przejawem jest rozwój cywiliz. Można kulturę rozgraniczyć na materialną i duchową np nauka

.Kultura ma ogromny wpływ na dzisiejszą log,gdyby nieprzenikanie się ze sobą kultur,nie istniałby handel międzynarodowy,nie rozwinął by się transport,ogromny rozwój komunikacji ze swiatem. łatwy przepływ towarów pozwala na konsumpcję egzotyki.Mozliwe są podróże na drugi koniec świata.To wszytsko dzięki logistyce.Duże firmy zagraniczne firmy łączą się poza granicami swoich
krajów,dzięki temu podnosi się jakość wyrobów i usług.

Niemiecki socjolog U.Beck twierdzi ze współczesne zglobalizowane społeczeństwo stalo się 'społeczeństwem ryzyka'.W opini U.Beck'a powstawanie nowych form ryzyka zmusza społ do reagowania na nie i dostosowania się do zasitniałych sytuacji.Pojęcie to obejmuje szereg splecionych ze sobą zmian,jak niestabilna struktura zatrudnienia,różne rodzaje ryzyka,malejące znaczenie obyczaju,zanik tradycyjnego modelu rodziny.Istota tego zjawiska polega na tym,że nie posiada ono żadnych granic oddziaływania czasowych czy terytorialnych.Wszelkiego rodzaju działania czy decyzje są obarczone jakimś ryzykiem.

Proces socjalizacji jednostki do pracy składa się z kilku faz;1)okres przygo
towawczy:dzieciństwo,szkoła,rówieśnicy,szkoła uczy punktualności i zależnosci.2)o.początkowy;okres przygotowaniazawodowego w szkole lub uczelni,nawiązywanie kontaktów,podjęcie pracy.3)o.poszukiwań i prób:od pierwszej pracyw stabilnych godz aż do osiagnięcia względnie trwałej pozycji.4)o.stabilizacji:wiek osoby;wiezi koleżeńskie,rodzina,dobra sytuacja materialna,jak również czynniki destabilizujące;doznane zawody,brak pewności pracy,zła atmosfera.5)emerytura.

Społeczeństwo-grupy społeczne,połączone ze sobą przez wspólne terytorium,instytucję,formy działania
i wartości kulturowe.Każde społeczeństwo podzielone jest na grupy społeczne,które są powiązane ze sobą przez to,ze posiadają wspólne wartości,są połączone systemem więzi społecnych.Można je podzielić na kilka grup np na ekskluzywne ograniczone inekskluzywne.W zależnośic w jakiej grupie znajduje się określona jednostka tak jest
postrzegana przez inne jednostki.Znajdując się w grupie np.ekskluzuwnej jest postrzegana jako ktoś wyjątkowy,
ponieważ ciężko sięd o tej grupy dostać. Posiadanie np. drogiego samochodu, dalekie podróże, zakupy w ekskluzywnych
sklepach, nie mogą być w sposób nieograniczony przytaczane jako wyznaczniki określonej rangi społecznej.

Gary Becker-twierdził,że człowiek jest istotą całkowicie zdominowaną przez prawa ekonomiczne. Racjonalność homo oeconomicus skupia się wokół rachunku użyteczności -strat i zysków- wszelkich decyzji. Odnosi do wszelkich przejawów funkcjonowania społeczeństwa: życia rodzinnego, decyzji o ilości dzieci, decyzji odnoszących się do podjęcia bądź nie zatrudnienia,alokacji wolnego czasu,nauki czy nawet dyskryminacji i przestępczości.

Thorsten Veblen-Proces gospodarczy postrzegał jako pochodny do procesu społecznego. Przebieg tego procesu zaś określał poprzez ramy instytucjonalne. Koncepcja ta jak widać ma charakter nawyków myślowych, kierujących ludzkim życiem. zauważył, że instytucje społeczne charakteryzujące społeczeństwo na przełomie XIX i XX wpływały na fakt, że ludzie skłonni byli do nabywania dóbr tzw. ekskluzywnych, drogich w celu zyskania prestiżu u innych. Nabywając je chcieli zakomunikować innym, że w gruncie rzeczy przynależą do innych grup, głównie tych, które cieszą się większym prestiżem, są szanowane, a należenie do nich jest traktowane jako nobilitacja i uprzywilejowanie. Współcześnie wykształciło się szereg innych
sposobów manifestowania wyższości nad innymi przez odpowiednie zachowanie na rynku dóbr i usług. Takie działanie ma na celu osiągnięcie prestiż społecznego, czyli szacunku, poważania, autorytetu. Najważniejszą podstawą prestiżu jest socjoekonomiczny sukces.

Parwo Popytu-Głosi ono, że: w świetle racjonalności ekonomicznej, wielkość popytu zmienia się odwrotnie niż zmiana ceny. A więc, w przeważającej ilości przypadków jest tak, iż im niższa cena tym większe
są rozmiary zapotrzebowania. Takie definiowanie racjonalności działań ludzkich w sferze gospodarczej prowokuje do krytyki. Przykładem może być chociażby interdyscyplinarne spojrzenie na kwestię racjonalności ekonomicznej zaproponowane
przez szkołę instytucjonaln

Dziekuje Ci bardzo! ;)